Siquijor - Reisverslag uit Siquijor Island, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Siquijor - Reisverslag uit Siquijor Island, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Siquijor

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

12 Februari 2019 | Filipijnen, Siquijor Island

12 februari

Vanmorgen na het ontbijt hebben we de laatste spullen in de backpacks gedaan, helaas waren onze broeken van onze kajak tour van gisteravond nog niet droog dus deze in een plastic tasje gedaan zodat de rest in de backpack droog blijft. Om 9.30 uur stappen we in de minibus die ons naar de haven brengt. We zijn nog geen 10 minuten weg en de chauffeur wordt gebeld dat ik mijn medicijnen vergeten ben. Medicijnen, ik gebruik geen medicijnen. Dus ik kreeg de telefoon van de chauffeur en toen werdt me duidelijk dat het om mijn eerstehulp tasje ging. Vreemd deze moet met inpakken uit mijn backpack gevallen zijn. De minibus werdt langs de kant van de weg gezet en er zou iemand naar ons toe rijden. De chauffeur vroeg ons of we al tickets voor de boot hadden, ja die hadden we al. Ik vroeg hem of we op tijd aan zouden komen aangezien er maar één keer per dag een boot naar het eiland gaat. Dat moet lukken zei hij. Nou ik ben benieuwd. Gelukkige kwam er snel iemand die het tasje kwam brengen en reden we in een rap tempo richting de haven, waar we in 20 minuten arriveerde. De chauffeur hees onze backpacks op onze rug en we bedankte hem voor het brengen en haastte ons naar de incheckbalie. Daar was het een partij gaotisch ik kreeg er gewoon de slappe lach van. We moesten nog een haven toeslag betalen en kregen een ticket met onze zitplaatsen. We hadden tickets voor op het dek gekocht dat leek ons lekker. We hoopten nu alleen dat het droog zou blijven aangezien het vanmorgen heel licht regende. We sloten aan in de rij om aan boord te gaan,  en liepen de trap op naar boven om op het bovendek te komen. Gelukkig was het overdekt dus hoe dan ook zitten we droog. Dat scheelt weer. We kregen onze plaatsen aangewezen en keken elkaar aan en begonnen lachen. Deze stoelrijen zijn niet gemaakt voor lange westerse mensen, hier passen onze benen niet tussen. We wezen naar andere stoelen die zijwaarts stonden en hij begreep het en we mochten gaan zitten. Dit zijn natuurlijk andere mensen hun zitplaatsen maar dat zien we dan wel weer. Om even over half 11 vertrok de ferry en niemand heeft zijn plaatsen opgeëist, er zaten nu andere mensen op onze plek. Beter hihi. Zodra we de haven uitvoerde zette de ferry vol gas over de golven die vrij hoog waren koers richting Siquijor. Het waaide hard op het dek de wind was warm maar toch deed ik i.v.m. mijn verkoudheid en keelpijn mijn sjaal om. Ook deden we omdat we zijgolven hadden onze sea bandjes om omdat we niet zeeziek wilde worden. We hadden een leuk gesprek met een Duitse vrouw die met een groep een fiets tour op de Filipijnen deden. Na 1.5 uur arriveerde we in de haven van Siquijor en hezen onze backpacks op. We liepen de ophaalbrug af en daar stond een chauffeur van ons verblijf ons op te wachten. Eerst maakten we een stop bij een andere haven en hebben tickets voor zaterdag gekocht dat scheelt weer en weten we zeker dat we een plek op de ferry hebben. We keken ons ogen uit toen we bij ons verblijf aankwamen, wat is het hier mooi. Een prachtige tuin vol met gekleurde bloemen en mooie planten rondom het zwembad met jacuzzi en wat werden we vriendelijk ontvangen. We blijven 4 nachten in Garden Bungalow resort. Ze noemen het een resort maar het is meer een b&b, aangezien ze 4 bungalows hebben en één huis met 3 aparte kamers. De eigenaar is Zwitsers en is met een Filipijnse getrouwd en doen dit pas 5 jaar. Het ziet er allemaal tip top uit! We kregen een welkoms drankje en vroegen of we een scooter konden huren. Aangezien de scooter een korte zitting heeft en wij hier niet met zijn tweeën oppassen bood de eigenaar Renè ons aan zijn nieuwe scooter een Yamaha 155 cc te huren. Super. We hadden best trek want het was al twee uur en reden op zijn aanraden naar een leuk restaurant met uitzicht op zee. Na het eten zijn we terug gereden om lekker nog een paar uurtjes bij het zwembad te liggen en te luieren in de zon. Onderweg zagen we in een best drukke straat twee kittens van hooguit 2 weken oud langs de kant van de weg zitten, dus we zijn omgekeerd om te gaan kijken.

Één van de poesjes klauterde een verhoging af en die andere bleef zitten heel gevaarlijk langs de weg. Ik zou ik niet zijn en heb het kleintje opgetild en veilig beneden neergezet. Hij was zó klein dat hij in mijn handpalm paste. Te schattig. Vanavond op de scooter gestapt om 8 km verder bij een restaurantje te gaan eten wat we via TripAdvisor hadden uitgezocht. In tegenstelling tot Bohol is er weinig tot geen verlichting langs de wegen en is het dus donker maar dan ook echt. Je moet dus echt goed opletten dat er niet ineens een hond de weg over loopt, want die lopen langs de kant van de weg. Na een heerlijke maaltijd weer terug in onze bungalow en gaan we lekker een tukkie doen. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen.
Truste.