Bohol-Panglao - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Bohol-Panglao - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Bohol-Panglao

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

11 Februari 2019 | Filipijnen, Bohol

9 februari

Vanmorgen vroeg opgestaan en na het ontbijt hebben we een scooter gehuurd om naar de Chocolate hills in Bohol te rijden. De chocolate hills bestaan uit 1500 kleine heuvels van kalksteen die bedekt zijn met groen en ontstaan zijn na de laatste ijstijd. In de maand juni kleuren deze bruin vandaar zijn naam. Heerlijk om de warme wind langs je te voelen op de scooter. Het was een mooie dag, was.... Helaas begon het onderweg te regenen en zijn we gaan schuilen. Toen het droog was zijn we verder gereden en kwamen we door een slingerweg van 2 km door een mooi bos van mahoniebomen. Na 1.5 uur rijden kwamen we aan bij de chocolate hills, wat een prachtig gezicht. Jammer dat het bewolkt was ook voor de foto's. Daarna zijn we richting de tarsier foundation gereden, maar het begon weer te regenen dus zijn we gestopt en hebben poncho's gekocht en bij een bakkerij voor €0,36 broodjes gekocht. De tarsier is een spookdiertje wat niet groter is dan 16 cm. Het is een bedreigde diersoort dus hier in het opvangcentrum worden ze beschermd. We hebben verschillende tarsiers gezien maar ze sliepen onder de bladeren op een tak i.v.m. het weer. Onderweg zijn we nog bij een waterval gestopt en kwamen we langs een bamboo brug. Wat is de natuur hier mooi en zó groen. Ook kwamen we langs tarwe en rijstvelden waar de locals aan het werk waren. Langs de weg zwaaien en lachen de locals vriendelijk naar ons. We besloten terug te rijden omdat het nu best fris was op de scooter door de bewolking en de regen. Eenmaal terug in het guesthouse hebben hier ook maar gegeten en zijn daarna lekker naar bed gegaan want we waren aardig moe.

10 februari

Vannacht hebben we allebei erg onrustig geslapen. We werden om 2.15 uur wakker en konden niet meer slapen. Uiteindelijk zijn we toch weer in slaap gevallen en werden om 6.00 uur wakker door schreeuwende kinderen, WTF het is 6 uur doe ff stil. Grrrr. Na een half uurtje besloot ik op te staan en te gaan zwemmen, heerlijk even het zwembad voor me alleen met het geluid van fluitende vogels om me heen.
We zaten wederom vroeg aan het ontbijt en we gaan vandaag met de scooter Panglao island verkennen, dat is waar wij ook in het guesthouse verblijven. Bohol en Panglao zijn twee eilanden die door een brug met elkaar verbonden zijn. Bohol is het grootst van de twee. Ook vandaag zou het af en toe gaan regenen, dus de poncho's gaan mee. Onze eerste stop was Alona beach een mooi wit strand met zacht en fijn poederzand. Aan het strand zaten leuke barretjes en restaurants. Er lagen een hoop boten die ze hier banka 's noemen te deinen op de golven  Het is druk en erg toeristisch, vooral met Chinezen. Bah wat zijn dat toch een viezerikken. We hadden onze handoekken neergelegd en ik ging even de mooie blauwe zee in. Oh dat was even lekker. Al gauw werd de lucht donker en het begon te regenen. Snel onze spullen gepakt en gaan schuilen bij een eettentje waar we een smoothie bestelde. Later zijn we nog een stuk over het strand gelopen en hebben we opweg naar de scooter een voet massage genomen, het regende immers weer dus dat kwam mooi uit. Onze volgende stop was bij Dumaluan beach. Een strand waar veelal locals komen. Het was een drukte van jewelste en er stond eten en drinken op de tafels, wat ze zelf meegebracht hadden. Je kon we er ook eten bestellen maar we twijfelde en hebben het toch maar niet gedaan. En zijn weer teruggegaan naar Alona beach, daar hadden we genoeg lekkere gerechten op de kaart gezien. Na het eten trok de lucht weer open en liet de zon zich weer zien, dus zijn we weer op de scooter gestapt en onze toer over het eiland afgemaakt. Onderweg zie je koeien, geiten en varkens in de berm grazen en liggen de honden midden op de weg. Die blijven ook gewoon liggen dus daar moet je omheen rijden. Aan het einde van de middag waren we terug bij het guesthouse en heeft Jury nog een plons in het zwembad genomen. 'S avonds zijn we richting het strand gereden en hebben we bij Oasis gegeten wat goede beoordelingen had op TripAdvisor. Na het eten hebben we nog wat rond gewandeld door de drukke straatjes en toch weer een massage genomen. Toen was ik het zat en zijn we richting het guesthouse gegaan. Ik ben helaas weer strond verkouden en voel me niet lekker. Met 2 paracetamol en een trachitol mijn bed in.

11 februari

Ik ben al weer vroeg wakker en zit op het balkon van onze houten huisje aan mijn verslag. Het is 7 uur maar het is al best bedrijvig hier. Gasten die al aan het ontbijten zijn, hanen die kukelen en vogels die vrolijk fluiten.
Het is al aardig benauwd en de lucht is strak blauw. Volgens de app die ik gedownload heb en de locals blijft het droog vandaag en belooft het een mooie dag te worden, hè hè eindelijk daar komen we toch ook voor. We hebben tot halverwege de middag heerlijk op het strand gelegen en zijn toen teruggegaan naar het guesthouse en een vuurvliegjes tour geboekt. We moeten 45 minuten rijden naar de Abatan rivier waar we met z'n tweeën in een kajak over de rivier gaan peddelen. Er vaart een guide mee die ons door de mangrove leidt. We stapten in de kajak en hadden meteen een natte broek pfff en door het peddelen kam er steeds water over ins heen. Gelukkig hebben we droge kleding meegenomen. Het is pik donker en aan de hemel staan duizenden sterren, zo mooi. We komen bij de eerste boom aan waar honderden vuurvliegjes in zitten, wat een bijzondere ervaring. Wauw! Sowieso om in het donker in een kajak op een rivier te varen is een aparte ervaring. Daarna zijn we weer terug gereden en hebben een hapje gegeten. Net de backpacks weer ingepakt want morgen gaan we naar het volgende eiland.

Ik ga mijn best wat foto's te plaatsen maar de verbinding is erg traag.