Op expeditie met Buhay Isla - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Op expeditie met Buhay Isla - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Op expeditie met Buhay Isla

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

22 Februari 2019 | Filipijnen, Coron

Dag 1, 22 februari

Om 8.30 verzamelen bij de haven waar we even later de haven uit varen en we aan een voorstel rondje beginnen. Het stel wat er tijdens de briefing niet bij was komt uit Italië. Al gauw is iedereen met elkaar in gesprek en we kunnen zeggen dat we een leuke groep hebben. Gelukkig want we zitten wel 4 dagen met elkaar opgescheept. We maken een eerste snorkel stop. Wij zijn van de week al bij deze stop geweest met Ape tours dus blijven op de boot en zijn gezellig met één van de crew leden in gesprek. Wel neem ik even een plons in het verfrissende zeewater want het is al behoorlijk warm. Na een klein uurtje varen we weer verder. De muziek staat aan en we zitten inmiddels met een aantal op het dak van de boot in de zon en varen langs prachtige kleine witte verlaten strandjes. Later wordt de boot voor anker gelegd en kunnen we zwemmen en op het strand ben ik met het Franse stel in gesprek en Jury speelt met de mannen een zandbal spel. Ja je moet creatief zijn op een eiland met niks. De ander hakt een kokosnoot en drinkt hier van. Het voelt nu al als of we in Expeditie Robinson zitten, haha. We worden terug geroepen en de lunch staat op een grote tafel geserveerd. Het ziet er heerlijk uit allemaal. We zien ineens een zeekoe zwemmer op een afstandje. Iedereen reageert super uitbundig wat dat zie je niet vaak zegt de crew en hij is best groot. Wauw. Na de lunch varen we door en stoppen nog een aantal keer om te zwemmen en snorkelen. Tegen half 6 bereiken we het eiland van ons basiskamp voor vannacht. De mannen zwemmen 15 meter naar het strand wat een zware zwem tocht is door koraal. De vrouwen mogen per 2 groepjes in een kano. Beter. Het basiskamp bestaat uit een kleine keuken waar de twee koks weer een heerlijke maaltijd voor ons gaan maken en twee huisjes met ieder een toilet en twee douches. Verderop staat een soort van hoge veranda waar doormiddel van schijdings wandjes tenten tussen staan. Yep onze slaapplaatsen. Ieder kiest een tent uit en we lopen met onze handdoek en douche gel naar één van de douches. We moeten even wachten want ze zijn bezet. Even later mogen wij. We gaan samen want dat is sneller, uhu. De douche is een klein hokje met een grote kuip koudwater met een kom erin. Over en weer wordt er gelachen met het Nederlandse stel in het douchehokje naast ons om het primitieve gedoe. We zijn in ieder geval weer zout vrij. Als het eten op tafel wordt gezet vallen we allemaal gretig aan. Na het eten kwamen net als vanmiddag de flessen rum en cola op tafel en werd er op het strand een kampvuur gemaakt van oude kokosnoten. We proosten op de expeditie. Later liggen we op een klein matras met kussens en een dekentje in onze tent, en sluiten we onze ogen na een geslaagde dag.

Dag 2, 23 februari

Ik was vannacht al wakker geworden omdat Jury pijn in zijn buik had en naar de wc liep met zijn zaklamp. Ik had het toch wel koud dus heb wat langs aangetrokken. Vanmorgen werdt ik wakker en hoorde een haan kukkelen, vogels en krekels zingen. Ik keek op mijn telefoon en het was 6.20 uur. Ik ben opgestaan iedereen sliep nog en ik ben op het strand gaan zitten om dit verslag te schrijven. Dag twee is begonnen, wat een rust. Ik zie twee roofvogels vliegen en een vis uit de zee opspringen. Om 8 uur gaan we ontbijten en daarna vertrekken we weer. Al snel maken we een snorkel stop en zien we twee pijlstaart roggen over de bodem zwemmen en het ligt vol met grote groffe zeesterren beige van kleur. Één van de crewleden blaast op een schelp als een soort van boot hoorn en dan weet iedereen dat we terug aan boord moeten. Terug aan boord staan er pakken sapjes en heerlijke koekjes op tafel. Bij de volgende stop heeft Jury met een crewlid harpoen geschoten op vissen en ik ben met wat andere gaan zwemmen en zonnen op het dek. Aan het einde van de ochtend wordt de boot voor anker gelegd en moeten we een heel eind zwemmen/snorkelen om op een klein bounty eilandje te komen. Dit is geweldig. Een aantal crewleden zijn mee met een kano waarop handdoeken en onze camera's liggen. Op het eilandje worden mooie en grappige foto's van ons gemaakt. Jury en lopen net als wat andere langs de kustlijn opzoeken naar mooie schelpen. We vinden er een paar maar mogen niet mee naar de boot, deze moeten op het eiland blijven. Ook zien we wat kleine hermiet kreeftjes druk in de weer. In de middag liggen we voor een prachtig wit zandstrand en is het tijd voor de lunch. Weer smaakt het erg lekker en dat op 2 gaspitten. Ze maken er echt werk van. Fabian en Jury gaan na de lunch vissen met een kleine inktvis als aas. Jury stapt in de kano om kleine schelpjes te halen voor aan de vishaak die doormiddel van visdraad bevestigd zat aan een colafles . Ik lig met Lisa op het dek te zonnen en wat andere zijn snorkelen en Niels ligt ziek in de schaduw. Later lag Jury niet lekker op het dek, hij had net als Niels last van zijn buik en had hoofdpijn. Later op de middag was er een stop bij een klein dorp waar je wat kon rondlopen of kopen. Ik ben bij Jury op de boot gebleven want hij lag te slapen en ik ben wat wezen zonnen en kon in alle rust even verder aan dit verslag.

Rond half 6 vaarden we op ons nieuwe basiskamp af. Jury ging in de kano naar het strand en ik ging snorkelend met de rest van de groep. Prachtige vissen gezien op weg naar het strand. Op dit kamp staan houten twee persoons hutjes met een matras en een klamboe er om heen en we hebben uitzicht op zee. We hebben met z'n alle de prachtige zonsondergang gekeken met een kokosnoot in de hand en daarna zijn wij alvast gaan douchen omdat het nog redelijk licht was. Na de primitieve douche voelde we ons weer redelijk fris. De crew had overal fakkels aangestoken en het zag er super romantisch uit met de oranje gloed van de lucht op de achtergrond. We zaten gezellig met één groepje aan tafel te kletsen en we werden geroepen omdat er plankton in de zee te zien was, zo gaaf. We stonden met z'n alle op het strand en we bekeken de miljoenen sterren die aan de hemel stonden en we konden net als gisteravond de melkweg zien. Ineens kwam er een andere groep bij ons langs en die deden de expeditie andersom en op dit eiland verblijf je dan samen. Wij riepen al daar is kamp zuid, haha alsof we in de filmopnames van Expeditie Robinson zaten. Na een heerlijke maaltijd werden er spelletjes gedaan en er werdt druk gepraat. Ik wilde wel eens een kijkje gaan nemen bij het andere kamp en vroeg wie er mee ging. We liepen met 10 man met zaklampen over het strand richting het andere kamp en zagen krabben over het strand rennen, brrr. Ook zagen we een stinkdier bij een boom die ik gefilmd heb. Bij het andere kamp, kamp zuid hebben we even staan praten en liepen uit eindelijk weer terug. Toen we terug kwamen was de rest al naar hun hut en na nog een laatste drankje zijn wij ook naar onze hut gegaan. We liggen in een half op en hut onder een klamboe en ik vind dit toch best eng met al die beestjes hier. Er zijn hier veel rode mieren en zandvlooien en onderweg hebben anderen ook spinnen gezien. My wurst nightmare. Ik besloot niet omhoog te kijken en gewoon te gaan liggen. Wat een rust, het enige wat we hooorde was het gekabbel van de golven. Wel hoorden we wat geritsel waar ik me niet heel prettig bij voelde maar goed. We lagen onder een dun laken dus ik ben in mijn mummy zak gaan liggen en dat was prima. Jury lag nog even te lezen en toen ik bijna sliep hoorde ik één van de meiden een paar keer gillen, neeee. En daarna zeggen it's oké, it's oké. Ik lag met hartkloppingen in mijn bed, WTF. Ik was zó moe van weer een geslaagde dag dat ik toch in slaap gevallen ben.


  • 25 Februari 2019 - 16:04

    Sacha:

    Het is helemaal back to basic.
    Wel prettig even geen gedoe om je heen en de sterren zie je veel beter dan thuis.

  • 26 Februari 2019 - 15:57

    Ria:

    Wat een geweldige reis, ben een beetje jaloers

  • 28 Februari 2019 - 18:17

    Renate:

    Hee meis, wat een verhalen weer....echt Back tot Basic... wel te gek hoor! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie en Jury

Actief sinds 10 Okt. 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 50185

Voorgaande reizen:

20 Februari 2020 - 15 Maart 2020

Vietnam

07 Februari 2019 - 03 Maart 2019

De Filipijnen

06 Februari 2018 - 23 Februari 2018

Myanmar

02 September 2017 - 21 September 2017

Roadtrip Italië

29 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Indonesië

21 Januari 2012 - 11 Februari 2012

Cambodja & Thailand

15 Januari 2011 - 05 Februari 2011

Ons Thailand avontuur

Landen bezocht: