Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Yogjakarta

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

05 Juni 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Woensdag 4 juni

Hendra kwam ons weer ophalen om ons naar het treinstation van Banjar te brengen. We werden uitgezwaaid door het personeel en de eigenaar van het hotel en kregen 2 flesjes water en bananen chips mee voor onderweg. De mensen in Indonesië zijn zo verschrikkelijk aardig en gastvrij heel anders dan in Thailand.
Onderweg zijn we nog even bij Hendra zijn huis gestopt omdat hij ons aan zijn vrouw en kinderen wilde voorstellen. Toen ik zag hoe zij leefden in dat huisje dacht ik hij moest eens weten in wat voor huis wij wonen in Nederland. Wat boffen we toch met al het moois we hebben! Maar goed aangekomen op het station bleek onze trein een uur vertraging te hebben, dat was even afzien in die hitte een uur wachten zonder airco. Gelukkig ging de tijd snel en kwam de trein al na 40 minuten, dat scheelde weer. De trein reed in ruim 4 uur naar Yogjakarta en we stapten om 16.30 uur de trein uit. Daar zijn we in een riksja gestapt en zijn we naar het hotel gebracht wat vlak bij het station ligt. Het hotel ziet er goed uit echt in Balinese stijl maar de kamer viel heel erg tegen, het lijkt wel een kippenhok en ook best wel smoezelig. Maar ja dat is soms het backpackers leven. Nadat we onze backpacks op de kamer gedropt hadden zijn we meteen het centrum van Yogja ingelopen om een tour voor morgen te boeken om de tempels Borobudur en Prambanan te bezichtigen. Eigenlijk werden we meteen aangesproken door een aardige man (tenminste dat leek zo) die vond dat ik op zijn tante uit Nederland leek, en vroeg naar onze plannen. Hij kon tours regelen en bracht ons naar een gallerie. We zijn snel weer naar buiten gelopen en kregen echt het gevoel dat we in de zeik werden genomen en dat hij wat van ons wilde, mooi niet dus daar trappen we niet meer in. Eerst maar eens een hapje eten en daarna kijken we wel of we een toeristenkantoor kunnen vinden voor wat informatie. Daar een ober aangesproken en die zijn zwager regelde tours en hij waarschuwde ons voor de zogenaamde aardige mensen op straat die wat van je willen. Dus toch, onze intuïtie was dus goed. Na het eten naar het toeristenkantoor gelopen om wat informatie in te winnen en besloten dat we niet met een groep mee wilde maar lekker met zijn tweetjes dus zouden we de tour via de ober regelen. Ook besloten om de Bomo vulkaan over te slaan ondanks dat we het jammer vinden maar geen zin hebben om hiervoor een reis van 12 uur te maken. Dus terug gelopen naar het restaurant en de tour besproken via de zwager van de ober. Nog even wat door het giga drukke centum van Yogja gelopen en ons om 22.30 uur terug naar het hotel laten brengen door een riksja voor €1,30. Om even voor twaalven deden we het lampje uit want morgenochtend heel vroeg gaat de wekker.

Donderdag 5 juni

Vanmorgen om 5.15 uur ging de wekker want we werden om 6.30 uur opgehaald om de tempels te bezoeken. Eerst om 6 uur nog even ontbeten in het restaurant. Om 7.30 uur kwamen we aan bij de Borobudur tempel. Eigenlijk was het de bedoeling dat we om 04.00 opgehaald zouden worden om daar de zonsopgang te bekijken maar dat vond Jury echt te vroeg. En achteraf maar goed dat we dit niet gedaan hebben omdat het vanmorgen vroeg bewolkt was dus het mooie uitzicht was er niet. Daar weer mensen tegen gekomen die we eerder gesproken hadden, leuk is dat toch dat je toch telkens weer de zelfde mensen op andere plekken tegen komt. De lucht was blauw en de zon brandde aardig pff wat is het toch weer heet.
Na er zo'n 2 uurtjes te hebben rond gelopen zijn we terug gegaan naar de auto waar de airco aanstond, heerlijk en werden we naar een vulkaan gebracht om daar met een jeep naar boven te gaan. Daar aangekomen bleek het anders te zijn en viel het erg tegen en hebben we geen vulkaan gezien. Gelukkig hadden we voor de korte rit gekozen en na een uur hobbelen en flink door elkaar geschut te zijn waren we weer terug. Jammer dat we geen vulkaan gezien hebben. Ook weer vriendjes politiek, bah. Op naar de Prambanan tempel, maar eerst even ergens lunchen want onze magen lusten wel wat. Ik had maar witte rijst besteld met een sateetje i.v.m. mijn maag, leek me nog even verstandig. Jury zijn buik verdraagt het eten hier helaas ook niet al te best wat best zonde is omdat het net zo goed ging met zijn buik.
Nog een Engelsman aangesproken of hij toevallig zonnebrandcreme bij zich had aangezien we aardig verbrand waren en ik het vanmorgen vergeten was in de tas te doen. Gelukkig mochten we wat van zijn zonnebrandcreme gebruiken. De Prambanan tempel had wel iets weg van de Ankor Wat tempels in Cambodja alleen vele malen kleiner. Maar dan merk je dat we eigenlijk al weer verpest zijn want dan valt het al snel in het niets. Om half 4 terug gereden naar het hotel, Jury ging even liggen en ik heb even verkoeling gezocht in het zwembad.
Inmiddels ook een ticket naar Bali geboekt waar we morgenochtend naar toe vliegen. Straks lekker even bij de Mac eten en niet al te laat naar bed want de wekker gaat weer vroeg.

• 05 Juni 2014 - 18:41

Gijsen Ria:

wat geweldig leuk om jullie zo te volgen, jammer dat het eten op dit moment nu zo goed is voor jullie, hopelijk gaat dat snel wat beter, geniet van al het moois xx

• 06 Juni 2014 - 08:24

Mirjam Vos:

Leuk om te lezen hoe jullie het hebben. Kan me er ook iets bij voorstellen want wij vonden Azie ook zo zalig. Bali is ook prachtig. Heel veel plezier daar! liefs Mirjam

• 06 Juni 2014 - 14:15

Romy Zweerus:

He luitjes, wat super gaaf om al die verhalen zo te lezen. En al die fotos erbij. Echt vette dingen wat jullie allemaal aan het doen zijn en ervaren. Veel sterkte als het eten, de hobbelige wegens weer even tegen zitten. Hoe gaat het met juur zijn voet? Lieve mensen kijk uit naar de volgende verhalen en belevenis van.jullie. ;-) xxxx Romy

• 06 Juni 2014 - 21:24

Renate:

Hee daar, heel leuk om jullie verhalen weer te kunnen lezen! Wat gaaf daar, mooie foto's!
    Gelukkig is de "verbinding" weer hersteld, vroeg mij al af of jullie niets mee maakten:-)

Lieve Deb, geen idee hoe laat je dit leest, maar (alvast) van harte met je verjaardag...je leeftijd zal ik niet over beginnen hihi
    Dikke kus!