Cat Ba Island - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Cat Ba Island - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Cat Ba Island

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

27 Februari 2020 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Woensdag 26 februari

We zitten inmiddels op Cat Ba Island waar we vanmorgen aangekomen zijn na een busrit en een klein stukje per snelle boot. Cat Ba Island is het grootste van de 367 eilanden van 260 km2 die de Cat Ba-archipel vormen, die de zuidoostelijke rand van de bekende La Long Bay in Noord-Vietnam vormt.

We hebben onze backpacks in de kamer van hotel Canon Ford gedropt en hebben onze lange broek en trui gewisseld voor een t' shirt en korte broek. Hier is het zonnig en warm, heerlijk. We konden voor €3, een scooter huren via het hotel en zijn meteen op verkenning gegaan. Maar eerst tanken. Onderweg roept een vrouwtje ons dat ze benzine heeft en rent naast ons mee, echt Hillarisch hoe dat ging. We betalen haar en om de hoek zien we een tankstation en komen er achter dat we veels te veel betaalt hebben. Voor ons nog heel weing maar toch heeft ze ons in de zeik genomen. Dat moet in elk land altijd een keer gebeuren, extra op ons hoeden zijn dus. Ze lopen in Vietnam flink omzet mis ivm het coronavirus. Er zijn beduidend minder toeristen en dat merk je. We rijden meteen langs Cat Ba Vision om voor morgen een boottrip te boeken. Daarna vervolgen we onze weg en rijden tussen de bergen door het groen. We komen al snel langs hospital cave dat ligt verscholen tussen de begroeiing in een berg wat gebruikt werdt tijdens de Vietnam oorlog. Erg indrukwekkend om te zien en doorheen te lopen. We rijden door naar national park en willen eigenlijk naar de top klimmen voor het uitzicht wat erg mooi schijnt te zijn maar we besluiten na de lunch het toch maar te skippen. We barsten allebei van de spierpijn van de trekking van gisteren en zien het niet zitten om een uur via trappen om hoog te moeten klimmen en dan ook nog terug moeten. Dus we rijden verder en maken een stop bij een strandje waar we even gaan zitten.

Terug in het centrum zijn we op een terras gaan zitten en hebben een paar drankjes gedaan en besluiten hier ook meteen maar wat te eten, het staat immers goed aangeschreven op TripAdvisor. Ook hebben we ons voor de verandering maar weer eens lekker laten masseren, het kost hier toch geen drol.

Nu zijn we terug op de kamer, lekker douchen en niet te laat slapen, morgen vroeg weer een nieuwe dag.

Donderdag 27 februari

Om 7.45 uur meldden we ons bij het kantoor van Cat Ba Vision voor de boottrip die we gisteren geboekt hebben. Samen met 16 andere mensen stappen we in de bus die ons in 10 minuten naar de haven brengt. Daar krijgt iedereen eerst een temperatuur scan ivm het coronavirus. We zijn allemaal koorts vrij en mogen aan boord. Ieder krijgt een fles water en we krijgen koffie en thee en een korte uitleg van onze gids Coen. Hij heet niet zo maar we mogen hem zo noemen omdat zijn naam moeilijk uit te spreken is.

We raken als snel aan de praat met een stel uit Brabant Thijs en Gaby en een stel uit Almere Gijs en Rita. Helaas is het nog zwaar bewolkt en dus ook wat fris. We varen door Halong Bay met prachtige rotsformaties en het doet ons herinneren aan El Nido op de Filipijnen vorig jaar. We zitten op het bovendek en kletsen en lachen gezellig met de Nederlanders en een Poolse man. Ook hier merken we dat het erg rustig is met boten op het water. De boot wordt voor anker gelegd en we kunnen zwemmen. Er zijn er een paar die het water in gaan maar wij wachten nog even. Iets wat aan de vroege kant wordt de lunch beneden op het dek geserveerd. De hele tafel staat vol met lekkers, vis, kip, rijst, tofu, springrolls, calamaris, sla, mosselen en meloen. Na het eten varen we door naar grotten waar we doorheen gaan per kano. De zon begint te schijnen en het wordt al snel warm, heerlijk. We varen als kuddedieren achter elkaar aan de grot in. Per kano heeft de voorste een lamp op zijn hoofd, yeah dat ben ik. Hahaha ik voel me net zo'n mijnwerker. Het is smal, laag en pik donker in de grot. Even voel ik een rilling en bedenk me hoeveel horror films we gezien hebben waarbij dit fout afliep. Jury verklaard me werkelijk voor gek en moet erom lachen. Als we de grot uitvaren komen we in een soort lagune uit, super mooi. We kanoën nog ruim een uur en varen nog een andere kortere grot door. Blij dat we weer aan boord zijn want we zaten niet erg lekker met onze rug tegen de harde kano aan en onze armen zijn ook verzuurt van het roeien. Later als we op een andere plek weer voor anker liggen wordt er gezwommen en springen er een aantal van het dak (7 mtr.) van de boot het water in, Jury ook woehoe. Tussen de rotsformaties liggen piep kleine strandjes wat een mooi plaatje geeft. Ook bezoeken we nog een drijvend vissersdorp waar een aantal mensen afstappen en hier een overnachting hebben. Rond 17.30 uur naderen we de haven en zit onze super leuke trip er weer op.

Na het douchen hebben we nog een hapje gedaan bij een rooftop restaurantje waar we lekker gegeten hebben. Ook nog even bij Like Coffee naar binnen gegaan voor een cappuccino en toen naar het hotel gelopen. Inmiddels was onze was ook gedaan en ruikt alles weer citroentjes fris. Gaby heeft net mijn winterjas opgehaald want die gaan morgen richting het noorden dus die kan hem wel gebruiken en anders had ik hem toch hier achter gelaten. Onze backpacks staan weer ingepakt want morgen gaan we weer verder. Op naar weer wat nieuws.

• 27 Februari 2020 - 17:40

Wilma:

Wat leuk om mee te reizen. Jullie doen en zien leuke dingen. Geweldig leuk.

• 27 Februari 2020 - 20:13

Sacha:

De filmpjes waren weer geweldig, jullie vermaken je prima lees ik, wel lekker dat je niet over de toeristen struikeld toch. Lekker genieten

• 27 Februari 2020 - 20:15

Iwan:

Wat een mooie verhalen weer Deb!!!!! Ga zo door
    Geniet er lekker van met ze tweeën.

• 27 Februari 2020 - 20:18

Marianne :

Wat kan je top schrijven. Echt heerlijk om te lezen dat jullie genieten

• 28 Februari 2020 - 08:00

Nancy:

Hi lieverd, wat is jullie vakantie avontuurlijk maar toch ook hard werken!!

• 28 Februari 2020 - 08:32

Sandy:

Mooie foto's weer Deb!
    Lekker genieten daar

• 28 Februari 2020 - 11:57

Fieke:

Hi vakantiegangers! Kop cappuccino bij de hand en dan vanachter de pc lekker meegenieten!
    Groetjes!

• 28 Februari 2020 - 16:39

Carool:

We kijken elke avond de social filmpjes, leuk om de verhalen er steeds bij te lezen zo... XXX

• 28 Februari 2020 - 23:59

Lily:

Wat fijn dat jullie het leuk hebben❤❤

• 29 Februari 2020 - 15:56

Anthony:

Jeetje Debbie wat zijn jullie lekker actief! Je hebt weer een mega afwisselende reis samengesteld merk ik. Wat gaaf ook door de grotten heen varen.

Ik zit te wachten in een wasserette tot de was klaar is.... Echt niet mijn ding wachten haha Ries heeft dit tot nu toe steeds gedaan en ik denk dat die taakverdeling maar zo moet blijven.

Xx