Ninh Binh, Trang An - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Ninh Binh, Trang An - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Ninh Binh, Trang An

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

29 Februari 2020 | Vietnam, Ninh Bình

Vrijdag 28 februari

Na het ontbijt zijn we opgehaald en reizen we met een Italiaanse en twee Amerikaanse vrouwen naar Ninh Binh wat ten zuiden van Hanoi ligt. Eerst gaan we met de mini bus op de pont om van Cat Ba Island naar het vaste land te komen en daarna rijden we in 3 uur naar Ninh Binh. Om 12 uur komen we aan in Tam Coc waar we een taxi nemen die ons in 20 minuten naar onze homestay brengt. We rijden tussen het schitterende landschap en rotsformaties, ze zeggen ook wel dat dit Halong Bay in het klein is. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaar die Dan heet en worden naar onze bamboe bungalow gebracht. Het is een kleine homestay met 10 bungalows rondom het zwembad en een steiger aan het water met gezellige zitjes met echt een waanzinnig uitzicht. We eten wat, huren een scooter en gaan er meteen op uit en rijden naar de Hang Mua tempel en klimmen via 500 traptreden met absurd hoge treden naar boven. We doen hier in ieder geval genoeg aan sport en dat terwijl we nog steeds spierpijn hebben van onze trekking in Sapa. Eenmaal boven hebben we een adem benemend uitzicht op de Ngo Dong rivier waar kleine roeibootjes doorheen varen.

Wow wat is dit waanzinnig mooi het lijkt wel een ansichtkaart. Ik zit op een muurtje en geniet van het uitzicht.

We komen twee oudere Engelse dames tegen die we in Hanoi ook gezien hebben en kletsen wat. Grappig dat je tijdens het reizen altijd wel weer dezelfde mensen tegenkomt. We rjjden wat rond en op sommige stukken zijn de wegen niet geasfalteerd en zit de weg vol kuilen en hobbels. Om 17.30 uur zijn we terug bij de homestay en drinken een drankje op de steiger en bestellen springrolls, hmmm. We zitten in schommelstoelen, de zon is al onder en de lucht kleurt licht roze, zó mooi. De vogels fluiten en de krekels zingen, wat een rust, love it!

Het is wat fris omdat we aan het water zitten dus hebben we een lange broek en een trui aan getrokken.

We bestellen gebakken rijst met kip en cashewnoten wat weer lekker smaakt. Er is hier niet heel veel te doen je bent hier echt voor de rust dus gaan we een paar potjes poelen die Jury gewonnen heeft. We dachten dat Chinezen erg waren maar er verblijft hier een groep Koreanen die hebben hun eigen koelbox met eten en drinken mee en er staat zelfs een rijstkoker aan. We vinden het ronduit aso en respectloos tegenover de bevolking hier.

We zijn vroeg in onze bungalow en vinden het wel mooi geweest voor vandaag.

Zaterdag 29 februari

Zowaar werden we om 7 uur blijkbaar uitgeslapen wakker en hebben prima geslapen in onze bamboe hut. Anderhalf uur later zijn we gaan ontbijten en daarna op de scooter gestapt om vlakbij de homestay een boottocht door de prachtige natuur van Trang An te maken. Het was al best druk toen we aankwamen en aangezien je met minimaal 4 personen een bootje deelt was het plan om Europeanen aan te spreken om een bootje te delen ipv straks met gillende Koreanen opgescheept te zitten. Vlak achter ons liep een stel die we vroegen een bootje te delen, dit wilden ze wel en bleek een Pools stel te zijn. Je kon kiezen uit 3 vaarroutes en we kozen voor nummer 3. Dit is de langste en duurt 2.5 a 3 uur en gaat ook door een aantal grotten.

Je zit in een klein roeibootje en je wordt geroeid door een Vietnamese man of vrouw, wij hadden een man. Helaas spreken ze weinig tot geen engels dus als je vragen hebt, heb je pech. Het is een prachtige tocht wat je een écht WAUW gevoel geeft.

We varen tussen gigantische karsgebergte door en komen bij de eerste stop aan een tempel. Van ons alle vier hoefde de stop niet dus we vroegen onze kapitein om door de varen of eigenlijk te roeien haha. We varen door een grot van 320 mtr. lang die best smal en laag is. Even later weer een stop met .... een tempel. Ook hier hebben we geen zin in dus doorrrr hihi. De Polen zijn aardig en we praten vooral over reizen en hoe het in Polen is. Bij de laatste stop besluiten we wel even uit te stappen omdat we het zielig vinden voor de kapitein die inmiddels wel verzuurde armen zal hebben. We halen wat drinken en lopen even door het tempelcomplex wat niet de moeite is maar zijn zelf toch ook wel blij even de benen te kunnen strekken omdat zo'n bootje niet lekker zit op houten bankjes. Na ruim 2 uur varen komen we iets eerder aan omdat we 2 stops overgeslagen hebben. We zeggen het Poolse stel gedag en rijden 8 km naar Trung Tuyet een restaurantje wat we op TripAdvisor gezien hebben met 2100 goede beoordelingen voor de lunch. Dat moet dan haast wel goed zijn toch. We rijden een straatje in waar we zonder google maps nooit gekomen waren en bestellen gebakken noodels met beef en ananas en kip in zoet zure saus. We krijgen nootjes op tafel en voor de terugreis 2 banaantjes die hier super zoet en lekker zijn. Na de lunch rijden we naar Tam Coc en rijden wat rond tussen de rijstvelden. Ik kan het blijven zeggen maar wat is het hier mooi en peaceful. Aan het eind van de middag zijn we terug bij de homestay en doen we een drankje op de steiger en kijken naar de onderstaande zon. Er lopen hier een aantal puppy's in de rondte en spelen met elkaar en we genieten van ze. De honden krijgen in Vietnam ook geen hondenvoer maar eten net als de Vietnamese alleen rijst. Er vliegen heel veel libellen boven het water wat bijzonder is om te zien, zoveel zijn wij niet gewend in Nederland. Jury kletst wat met een jongen die aan het achterwiel van zijn brommer aan het rommelen is, wellicht kan hij een handje helpen. Hij blijkt een slinger in zijn achterwiel te hebben en Jury heeft hem geadviseerd om langs een shop te gaan om te laten richten. De Franse jongen is voor onbepaalde tijd aan het reizen en vraagt Jury naar de reizen die wij gemaakt hebben. Na het eten gaan we naar onze bungalow want door die harde stoelen overal weet je gewoon niet meer hoe je zitten moet. Later bestel ik een yoghurt met fruit en een bakkie koffie en vraag of ik het kan meenemen, Den de eigenaar zegt we komen het zo wel brengen. Nou dat is helemaal goed geregeld.

Ik had vanmiddag toen we terug kwamen bij de homestay al een bus tickets geboekt voor morgen want dan is het weer tijd om verder te gaan en het prachtige Ninh Binh achter ons te laten.

• 29 Februari 2020 - 16:15

Anthony:

Jeetje wat een reis weer zeg! Prachtige foto van jou Debbie uitkijkend op die rivier. Het blijft echt een voorrecht om te kunnen reizen. Wij hebben het maar goed, heel goed. Dikke kus en tot het volgende verhaal :-)

• 01 Maart 2020 - 05:06

Nathalie Meelker:

Heerlijk genieten dus! Jullie maken weer een hoop mee! Groetjes uit Maleisië!

• 01 Maart 2020 - 09:57

Wilma:

Wat een mooie foto's echt mooi.Op naar het volgende plekje!

• 01 Maart 2020 - 14:59

Marloek:

Hee Deb!!
    Ben even al je verhalen achter elkaar aan het lezen! Je zat in m’n spam

• 02 Maart 2020 - 16:50

Ronald Weijsters :

Prachtige reis . Mooie foto’s en een fantastische omschrijving. Veel plezier.

• 02 Maart 2020 - 19:11

Ria Zwaan:

Wat hebben jullie weer een geweldige reis, op deze manier reizen wij een beetje mee.
    Genieten jullie nog maar lekker van al dat moois.

• 03 Maart 2020 - 15:06

Renate:

Hi daar, wat een verhalen joh...super leuk! Ik zie ook mooie dingen op Insta, echt prachtig daar hoor! Hier in NL missen jullie niks wat mij betreft, neem lekker het zonnetje mee! Geniet daar!! xxx