Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Sapa

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

25 Februari 2020 | Vietnam, Sa Pá

Maandag 24 februari

De wekker ging vanmorgen om 5 uur een christelijke tijd toch, pfff. We konden gisteravond niet slapen omdat er mensen aan het schreeuwen waren met deuren aan het gooien waren en een baby die huilde. Ik stond bijna op het punt de deur open te doen en te schreeuwen of het wat zachter kon allemaal toen het stil werdt. Dus het was dus een kort nachtje. Toen ik onder de douche vandaan kwam hoorde ik een haan kukkelen, dit is echt een onmenselijke tijd om op te staan. Wij zijn gewoon eerder wakker dan die haan. Toen we beneden kwamen bij de receptie om uit te checken en het was donker, er lag een medewerker op de bank te slapen, dit kan ook echt alleen in Asië, wat een humor.

Er wordt een taxi voor ons gebeld die ons naar het kantoor van Friends travel Vietnam brengt. Om even voor zessen staan we op de stoep voor het kantoor en even later komt Sidney de Nederlandse eigenaar op zijn scooter aangereden en verwelkomt ons. We krijgen koffie en thee en een warm pistoletje met roerei en yoghurt. Goed geregeld allemaal. De komende 2 dagen gaan we een trekking doen met locals in het hoge noorden dichtbij de Chinese grens. Er wordt ons gevraagd of onze grote backpacks meegaan, uhh ja. Gaan jullie hiermee wandelen?? Wij dachten dat deze gedropt werden bij de Homestay waar we vanavond slapen, dit bleek niet het geval. We krijgen 2 kleine rugtassen te leen waar we snel de benodigde kleding en toiletspullen in stoppen voor de komende 2 dagen. Jeetje wat een toestand dit zo vroeg in de morgen hahaha. Onze backpacks blijven hier en worden morgenavond naar het hotel gebracht. Oké...

We krijgen elk een soort van goodiebag mee met 2 flesjes water een banaan en nootjes. Om 7 uur vertrekt de luxe bus richting Sapa en we hebben een leuk gesprek met een vrouwtje die uit Amsterdam Osdorp komt, haar eigen online coaching bedrijfje heeft en de wereld over reist.

Na ruim 5 uur rijden met 2 stops tussendoor komen we aan. Sapa ligt op 1600 mrt. hoogte wat een prachtig uitzicht al is het heiig. We kijken de diepe vallei in met prachtige rijstterrassen. We worden bij de Homestay waar we vanavond slapen afgezet en worden vriendelijk ontvangen door Chang en Tang en krijgen een lunch. Daarna beginnen we aan de trekking en lopen door de dorpjes met rijstvelden om ons heen. We zijn met het Nederlandse vrouwtje Valery en onze gids die June heet.

De wandeling valt ons iets tegen en is af en toe best zwaar omdat we soms een behoorlijke klim naar boven maken. Onze gids die June heet verteld ons dat de trekking morgen mooier is. We zijn benieuwd. Na 3 uur gelopen te hebben zijn we blij dat we weer bij de Homestay zijn. We krijgen een kopje thee met wat lekkers. Het is best koud hier en er wordt een vuurtje voor ons aangemaakt.

We praten wat met onze gids June die vrij verlegen is en vragen naar haar leefomstandigheden. Ze is 27 heeft al 3 kinderen en is nooit naar school geweest. Door toeristen heeft ze Engels leren spreken en verdient iets geld al gids. Ze vertelde dat haar man geen baan heeft, die werkt op eigen land zodat ze kunnen eten. Haar verhaal raak me zo dat ik geëmotioneerd wordt en loop even naar buiten. Wat een armoede en wat moeten ze kei hard werken voor bijna niks. Zelf zegt ze gelukkig te zijn met haar gezin en dat is ook waar het uiteindelijk om gaat, maar toch. Wat een k.. leven en wat hebben wij het dan ontzettend goed.

Het is hier echt ijskoud en iedereen zit met een jas aan en we blazen binnen wolkjes. Wij hebben 2 oude winterjassen meegenomen die we later ergens achterlaten.

De eigenaresse Chang staat in de keuken ons avondeten klaar te maken en al ziet de keuken er niet echt niet uit het ruikt heerlijk. Ze vindt het leuk dat ik even bij haar kom staan. Even later krijgen we pompoen soep en gebakken rijst met beef en groente, tofu met groente en vegetarische loempia's. Alles smaakt heerlijk en komt vers uit eigen tuin. We eten gezellig met Valery, June en de familie. Als afsluiter krijgen we van Tang nog een voetmassage, yeah.

Ik hoop als we gaan slapen dat we het een beetje warm krijg en anders maar met kleren aan slapen haha. Ik lach wel maar vind het eigenlijk niet grappig.

Dinsdag 25 februari

We worden om 7 uur wakker en ik moet zeggen dat we heel goed geslapen hebben en gelukkig was het warm met 2 dikke dekbedden. Dus geen kleding aangehad in bed. Er kwamen net nog 4 toeristen bij 1 Nederlandse jongen (Steven) en 3 Duitse meiden die met ons mee ontbijten en de trekking meelopen.

We vertrekken even voor negenen en maken gigantisch stijle klimmen alleen maar naar boven tussen de rijstvelden door. Af en toe stoppen we even om op adem te komen en kijken de prachtige vallei in. Wow wat is het hier mooiii.

We zitten inmiddels op 1260 mtr. hoogte niet zo gek dus dat we moe zijn. Ook voel ik mijn bilspieren en die van mijn kuiten aardig.

Dan komen we aan bij een hutje waar kippen met hun kuikens in de rondte scharrelen voor de lunch. Even zitten, we zijn moe en bezweet van de pittige tocht. Maar het is koud wat je niet merkt als je aan het lopen bent dus we trekken snel onze jassen weer aan.

Na de lunch doen we nog wat stijle afdalingen en het laatste stuk is gelukkig recht toe recht aan. Iedereen is het wel zat, moe en overal pijn zit het er bijna op. Wat een top dag, dit hadden we toch niet willen missen.

Om 15.20 uur vertrekt de bus weer richting Hanoi en eten we een broodje gebakken ei wat onze goodiebag zit. Super goed geregeld allemaal. We zijn blij dat we even lekker kunnen zitten na een zware maar mooie trekking van 12 km.

Na een busrit van ruim 5 uur worden we om 21.00 uur afgezet voor het Golden Moon Hotel waar we vannacht slapen. Zo nog even wat eten, lekker douchen en dan vinden we het wel geschoten voor vandaag. Toedeloe

• 25 Februari 2020 - 19:34

Wilma:

Hoi , wereld reizigers jullie hebben het goed naar jullie zin daar in Vietnam. Heerlijk eten, massages leuke en mooie dingen zien. Allemaal echt herkenbaar waar jullie nu zijn. Leuk! Veel plezier!!xx

• 25 Februari 2020 - 19:44

Debby:

Hey mopjes. Jullie genieten wat heerlijk. Veel plezier nog. Kus

• 25 Februari 2020 - 21:52

Astrid:

Hallo Debbie, we volgen jullie weer op de voet. Klinkt goed; van massage naar massage en tussendoor de mooie natuur in! Geniet ervan samen!

• 26 Februari 2020 - 07:47

Nancy:

Hi schat, wat heerlijk om weer 'met je op vakantie' te zijn!
    Je schrijft het zo mooi dat ik er een filmpje bij zie..

• 26 Februari 2020 - 14:36

Renate:

Hi, wat een verhaal, leuk hoor! Klinkt allemaal super daar en inderdaad wat een verschil met ons verwende NLers! Geniet maar fijn daar van het pure landschap en de bevolking. xxx

• 28 Februari 2020 - 16:34

Carool:

Wat een mooie reis weer... belevenissen alom! XxX

• 29 Februari 2020 - 15:44

Anthony:

Hoi Debbie en Jury,

Wat een mooie foto's, die reisvelden....wow! De foto waar jullie met die mensen zitten te eten vind ik helemaal mooi. Zo puur in het moment. Geniet van al het mooi. Ik ga verslag 2 lezen xx