Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

23 Februari 2020 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 21 februari

Na een vlucht van 11 uur raken de wielen om 14.30 uur de landingsbaan van Bangkok, het eerste gedeelte van onze reis zit er op. We lopen in een behoorlijke pas richting de immigratiedienst omdat onze volgende vlucht over 4 uur vanaf een ander vliegveld vertrekt en dus niet alle tijd hebben. Het is gelukkig rustig en we staan met een half uurtje al buiten. We stapen de shuttlebus in en die vertrekt meteen, top. Een uur later staan we op het andere vliegveld wat aan de andere kant van het drukke gaotische Bangkok ligt. Alles verloopt soepel tot de dame van de incheckbalie tegen me zegt dat er een nummer van mijn paspoort niet overeen komt met wat op mijn brief staat voor het visum in Vietnam. Hou op hoor pfff. Ik moest maar met spoed een nieuwe aanvragen, ik ben gaan bellen met Friends Travel Vietnam wat gerund wordt door een Nederlander en die de aanvraag voor ons geregeld heeft. Maak je niet druk zegt hij in Vietnam doen ze hier niet moeilijk over een 0 is moeilijk te onderscheiden van een o. Oké, dat wordt spannend straks. Ik zet het van me af want door de dame is mijn stress niveau aardig gestegen, bedankt hè.

Het valt ons op dat heel veel mensen met mondkapjes op lopen zelf de stuardessen in het vliegtuig, ook wij lopen met de kapjes op, we zitten niet te wachten om het risico te lopen om ook besmet te worden met het coronavirus.

Om 18.40 uur stijgt ons vliegtuig van Air Asia op richting Hanoi de hoofdstad van Vietnam waar we twee uur later aankomen. Het is één drukke bedoeling bij de immigratiedienst en moeten heel lang wachten. Ik krijg inderdaad zonder gedoe gewoon mijn visum helemaal niks aan de hand dus. Na dat we onze backpacks van de bagageband gepakt hebben lopen we eerst naar de bank om te pinnen en halen we allebei een sim kaart voor onze telefoons. We betalen omgerekend €10, voor 9 GB. koopie dus. Buiten worden we opgewacht door een chauffeur van het hotel waar we de komende 2 dagen verblijven. Hij heeft erg lang op ons moeten wachten omdat het zo druk was. Om 22.45 uur komen we aan bij ons hotel Rising Dragon Villa, waar we vriendelijk ontvangen worden. We hebben een rustige kamer op de 6e etage, niet aan de straatkant gelukkig. We droppen onze backpacks en lopen meteen door om nog wat gaan eten bij een tentje om de hoek. Het is fris, ik denk zo'n 17 graden dus we hebben een vest aan. Het loopt al tegen twaalven en zijn het echt zat, we gaan lekker pitten want we zijn gebroken, tjuus.

Zaterdag 22 februari

We hebben heerlijk geslapen maar waren naar een korte nacht alweer vroeg wakker, dus gedoucht en om 9 uur zaten we aan het ontbijt waar we een leuk gesprek hadden met een ouder stel uit Zweden. Na het ontbijt zijn we Hanoi gaan verkennen. Wat een drukte, brommers van alle kanten razen al toeterend om je heen tussen de auto's en vrachtwagens door. Onderweg doen we eerst op een terras een bakkie koffie en lopen daarna door naar de Hoa Lo gevangenis. Deze werd gebruikt voor politieke gevangenen tijdens de Franse koloniale tijd en Amerikaanse krijgsgevangenen tijdens de Vietnam oorlog. Hier was plek voor maximaal 600 gevangenen maar in de realiteit werden er 2000 gevangenen ingepropt. Luguber om te zien hoe ze vast zaten in een cel door middel van metalen voetbeugels. Ook stond er een guillotine galg, walgelijk om te zien. Daarna lopen we wat rond bij het Hoan Kiem meer waar een pagode staat op het midden van het meer en halen een broodje. We zijn het lopen even zat en stapen in een riksja die ons naar het Ho Chi Minh museum brengt. Dit valt ons tegen en we lopen door naar het huis van waar Ho Chi Minh die premier en later president was. Dit was gelegen in een prachtig park met in het midden een vijver. We lopen weer terug naar het oude gedeelte van Hanoi en besluiten dat we ons maar eens lekker moeten laten masseren. Toen we buiten kwamen was het donker en lopen we terug naar het hotel om een lange broek en een vest aan te trekken.

We kijken op TripAdvisor en besluiten bij Bun Cha Ta te gaan eten wat vlak bij het hotel ligt. We eten heerlijke noedelsoep met Vietnamese loempiaatjes en moeten €8, afrekenen.

We lopen door de straatjes waar het druk is met toeristen en omdat we er zo van houden duiken we weer een massage salon in voor een voet massage, haha. Later zien een skybar waar we over de stad kijken en koffie en een toetje bestellen. Tijd om terug naar het hotel te gaan. We moeten een drukke straat oversteken, niet nadenken, niet twijfelen, gewoon doorlopen de brommers en auto's rijden kriskras om ons heen. Yes we zijn aan de overkant, wat een toestand zeg. We hebben ruim 17 km gelopen vandaag en liggen nu lekker op bed. Morgen weer een nieuwe dag.

Zondag 23 februari

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan want we zijn best moe. We lopen langs het spoor waar de trein een paar keer per dag door de smalle straatjes voorbij komt, wat voor toeristen een heppening is om te zien. Op elk kruispunt wordt het verkeer dan door conducteurs tegen gehouden zodat de trein er door kan. Hier in de stad hebben ze geen slagbomen zoals wij dat gewent zijn. We zaten langs het spoor en hebben 15 minuten gewacht tot de trein kwam. Ondertussen houden we ons bezig met een puppy die bij een winkeltje hoort en die we wat water geven. In de verte horen we de toeter van de trein, iedereen springt van het spoor en de trein komt al toeterend voorbij door de smalle straatjes. Super leuk om te zien.

We lopen door naar het historisch militair museum wat erg indrukwekkend is. Er staan straaljagers, helikopters, gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, tanken en kanonnen die gebruikt zijn tijdens de Vietnam oorlog. We hebben geen zin om terug te lopen want we zijn echt lui vandaag, dus houden we een brommer Grab aan. Dit is een soort Uber maar dan Aziatisch, die hebben auto's en brommers rijden. Er komt nog een Grab bij en we springen allebei achterop en laten ons naar de Saint Jozeph kathedraal rijden. Kriskras rijden we achter elkaar aan door het drukke verkeer. We liggen beide in een deuk maken ondertussen een filmpje en genieten van de korte tocht. Na wat foto's gemaakt te hebben ploffen we neer op een terras voor de lunch. Het is inmiddels 14.00 uur en we hebben best trek. We bestellen gebakken rijst met kip en rundvlees wat ons prima smaakt. We lopen nog wat door het oude gedeelte van de stad en merken dat we de drukte zat zijn. We willen een voet massage, daar zijn we echt aan toe hahaha. We stappen na de massage in een riksja en laten ons terug naar het hotel brengen. Terwijl Jury even lekker ligt te slapen ben ik druk dit verslag aan het tikken.

Met een uurtje gaan we nog een hapje eten, onze backpacks pakken en niet te laat slapen want morgenochtend vroeg vertrekken we naar Sapa.

• 23 Februari 2020 - 12:44

Carool:

Wat heerlijk weer om mee te reizen

• 23 Februari 2020 - 13:11

Marianne :

Wat tof om dit te lezen. Inter zit bij mij opo schoot en leest mee. Je krijgt een dikke knuffel van hem. 0p nar he volgende verslag

• 23 Februari 2020 - 13:16

Fieke:

Lekker weertje daar! Vanmorgen de hond weer eens in het regenpak uitgelaten, helemaal niet jaloers...

• 23 Februari 2020 - 17:04

Ria Zwaan:

Dit wordt weer genieten van jullie reisverslagen.
    Wij kijken uit uit naar het volgende verslag.
    Goede reis

• 23 Februari 2020 - 17:08

Renate:

Super leuk weer om te lezen Deb, we zijn echt even mee zo! Geniet maar daar...mooie foto's ook! Die mondkapjes ook...:-) Toch maar ff oppassen ja! xxxRenaat

• 23 Februari 2020 - 20:18

Alex:

Wat leuk om dit alles te lezen. Kijk uit naar jullie volgende verslag van al het moois dat jullie meemaken. Geniet er samen van! Gr

• 23 Februari 2020 - 22:01

Michel En Debby:

Scatties!!!!! Wat een gaaf eerste verhaal weer! Zo echte chaos die hoofdstad van Vietnam!!! Wowww.
    Veel plezier weer met al jullie belevenissen. Wij gaan weer mee lezen. Kus van ons
    XXX

• 23 Februari 2020 - 23:42

John:

ga door

• 24 Februari 2020 - 13:45

MAM:

TE GEK WAT EEN DRUKTE MET JE HELM OP BEN JE NET ANDRE VVAN DUIN.
    WEL ENG MET DE MOND KAPJES.. MAAR GENIET N MAAR.... TOT GAUW. KUS VOOR BEIDE

• 24 Februari 2020 - 19:01

Sacha:

Zo vakantie gangers het ziet er weer geweldig uit, vooral Jury zijn filmjes geweldig. Blijf dit vooral doen. Nog heel veel plezier.

Gr Sacha

• 25 Februari 2020 - 06:29

Sandy:

Lekker genieten daar samen!
    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen :-)