Coron - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Coron - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Coron

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

26 Februari 2019 | Filipijnen, Coron

26 februari

We hebben vanmorgen lekker rustig aan en na het ontbijt zijn we naar het scooter verhuurbedrijf gelopen om de scooter die we gisterenavond gehuurd hebben te kunnen omruilen. Deze is echt gevaarlijk om dat het stuur speling heeft en zwabbert. Aangezien de wegen hier op Coron ook niet al te best zijn kozen we voor een crossmotor. Leuk voor Jury met herinneringen aan zijn jeugd. We reden richting Cabo beach dat zou een mooi strand zijn, we zijn inmiddels erg verwent denk ik want erg bijzonder was het niet. Wel gingen we even lekker zwemmen voor wat verkoeling. We raakten aan de praat met een leuk Amerika's stel en kregen wat te drinken. Ook werden we uitgenodigd om wat te eten met hun Filippijnse vrienden maar dat sloegen we af want we hadden niet zo lang geleden ontbeten. Ineens zien we Niels en Lizze van de expeditie het strand op lopen en die kwamen er gezellig bij zitten. Later zijn we met z'n vieren doorgereden om wat van het eiland te zien. Wat een vreselijk slechte binnenwegen, gaten, hobbels, grote stenen en het is zo stoffig als wat. We waren blij met de crossmotor al zat het door dat gehobbel ook voor geen meter. We reden dan ook niet harder dan 30 km, Jury zei op dit soort wegen rijden we ook op de jeep weekenden, echt off road.

Op een ander strandje dronken we wat, wat we kort daarvoor langs de weg gekocht hadden. Even relaxen voor we weer over die helse weg terug moeten om richting de stad gaan. Terug in de stad zijn we de Mt. Tapyas beklommen via een stijle klim die uit 700 traptreden bestaat. Boven staat een groot wit kruis en de letters Coron in Hollywood stijl. Bij ruim 550 treden zijn we gestopt en hebben vanaf daar genoten van het uitzicht over de zee met prachtige bergen op de achtergrond en de mooie zonsondergang.

Niels en Lizze gingen terug naar het hotel om te douchen en wij besloten om meteen in de stad een hapje te eten aangezien we niet geluncht hadden vanmiddag. We belandde door Tripadvisor bij Buzz waar we een lekkere hamburger gegeten hebben. Daarna zijn we terug gereden naar het hotel en blijven hier ook de rest van de avond.

27 februari

De wekker ging om half 8 want we gaan vroeg op pad. Even wakker worden in ons tuintje en de kat die we hier gisteravond gezien hadden komt me miauwed begroetten. O' dat heb ik toch wel gemist merk ik.

We vertrekken na het ontbijt want we willen naar het noorden van het eiland. De weg er naar toe is redelijk goed. Onderweg zagen we hoe ze de weg aan het asfalteren waren eigenlijk is het beton en geen asfalt. We begrepen ook meteen waarom er hobbels in de weg zitten. Ze trekken het beton recht met een  lange handwisser en niet met een wals zoals ze dat bij ons doen.

Coron ligt net als El Nido in de provincie Palawan en heeft enorme kalksteen bergen begroeid met groen, prachtig om te zien. We rijden langs palm en bananenbomen waaraan we groene trossen bananen zien hangen. Deze zijn zoet en zoveel lekkerder dan in Nederland.

We stoppen onderweg om een kijkje bij de Conception falls te nemen. Op het smalle pad er naar toe komen we twee ananas planten tegen waarin nog onrijpe ananassen zaten, nog nooit gezien. Via een stijl trappetje komen we bij de waterval. Helaas stroomt deze bijna niet omdat het geen regenseizoen is. We vervolgen de weg weer en rijden langs kleine dorpjes waar de mensen vrolijk naar ons zwaaien en glimlachen. De schoolkinderen zwaaien uitbundig als we langs rijden, we zwaaien lachend terug. We komen aan bij een klein strand waar we even blijven zitten en we spaghetti en gebakken rijst bestellen. Ook hier raakte we aan de praat, dit keer met een Canadees en zijn Filippijnse vrouw en kregen nog wat bruikbare tips. We besloten terug te rijden om nog even een uurtje bij het zwembad van het hotel te gaan liggen. Onderweg zijn we twee keer gestopt omdat we niet meer wisten hoe we moesten zitten van de pijn in onze billen. Aan het einde van de middag waren we terug en hadden er 170 km opzitten. We bestelde twee mango smoothie's en namen een plons in het zwembad. Heerlijk.

'S avonds bij een Italiaan wat gegeten en daarna hebben we ons weer even lekker laten masseren.

• 28 Februari 2019 - 07:45

Marenka:

Gezellig dat jullie ook weer veel nationaliteiten ontmoeten. Nog paar dagen genieten? Want wanneer komen jullie weer naar t grijze Nederland?:((

• 28 Februari 2019 - 10:38

Loek:

Ziet er allemaal weer top uit Deb! Wat een ervaring is dit weer! Geniet nog even!

• 28 Februari 2019 - 18:18

Renate:

Echt super, die foto's ook....echt WAUW..xxx