Nacpan beach - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Nacpan beach - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Nacpan beach

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

20 Februari 2019 | Filipijnen, El Nido

20 februari

Eerst zijn we naar het kantoor van Ape tours gereden om de foto's en filmpjes die gisteren tijdens de eilanden tour gemaakt zijn op onze usb stick te zetten. Daarna zijn we iets verder gelopen om op het strand mijn vorige verslag te plaatsen. Je hebt bij het strand namelijk de beste internet verbinding. Even later zijn we op de scooter richting Nacpan beach gereden wat in het noorden van El Nido ligt en een uurtje rijden is. De omgeving is weer erg mooi maar de wegen zijn slecht, overal kuilen en hobbels en het is zo sfoffig als wat. Ik denk dat het hier al een tijd niet geregend heeft (houden zo). Voor we bij het strand aankwamen moesten we nog een heel stuk over een onverharde weg rijden, dit was echt niet normaal. Overal stenen, hobbels en kuilen, je zou bijna een niergordel om doen. Maar goed we waren er, nice. Nacpan beach is een lang en breed wit zandstrand met natuurlijk weer dat mooie water. Er zijn weinig toeristen en er staan wat kleine tentjes die drankjes verkopen en twee wat grotere tenten voor de lunch. Ook stonden er een paar bedjes waarvan wij er 2 huurde, even lekker liggen i.p.v. in het zand. Jury lag op een gegeven moment even een tukkie te doen en ik ben een heel stuk langs de zee naar de andere kant gelopen, waar ik hooguit 5 mensen ben tegengekomen, wat een rust alleen het geluid van de golven die aanspoelde. Toen ik terug kwam was hij ook weer wakker en was het tijd voor lunch. We liepen naar Bad Monkey een strandbar waar veel backpackers rondhangen en bestelde een pizza. We waren van te voren gewaarschuwd dat het eten op Nacpan beach niet al te best is en we wilde geen problemen met onze maag. Sowieso is het hier in El Nido goed opletten wat je eet want veel mensen worden hier ziek. Ook het drinkwater is een no go. Dus ook geen tandenborstel onder de kraan afspoelen en douchen met je mond dicht. Wij hebben in de badkamer ook een fles mineraalwater staan waar we ons gezicht mee wassen en onze tanden mee poetsen. Om half 5 zijn we weer teruggereden omdat we niet op de slechte wegen in het donker willen rijden. Heerlijk nog een drankje op het balkon gedaan en straks weer een restaurantje opzoeken voor het avond eten.

21 februari

Vanmorgen zijn we even lekker op het strand wezen ontbijten bij La Vita, waar we heerlijke vers gebakken broodjes kregen. Daarna zijn we naar de Kuyawyaw waterval gereden wat 45 minuten rijden was in een mooie omgeving. We zijn nog langs de weg gestopt om te tanken, niet bij een tankstation want die kwamen we niet tegen maar bij een klein winkeltje waar ze benzine verkopen vanuit lege flessen drank. We kennen dit vanuit Thailand en betaalde voor 1.5 liter €1.30, Aangekomen bij de waterval liep een jong meisje met ons mee als gids. We moesten een aardige klim maken om de eerste waterval te bereiken over stenen en boomwortels. De waterval was klein omdat we niet in het regenseizoen zitten. Toen liepen we door naar de tweede waterval waar Jury van 4 meter hoog vanaf een rots het water insprong. Ik heb me maar veilig het water in laten glijden, aangezien mijn benen al aardig gekrast zijn van het koraal. Daar hebben we gezellig in de zon met 2 locals zitten praten die daar wonen. Zijn jullie klaar voor de laatste klim vroeg het meisje, het is een zware wandeling van ongeveer 10 minuten. Na 3 keer te zijn gestopt omdat ik echt even op adem moest komen (ik heb zo'n goede conditie) bereikte we de laatste waterval waar helaas ook weinig water vanaf liep. Hij was wel mooi met allemaal lianen. Ook hier gingen we zwemmen maar het water was ijskoud en er was nog een Canadees wiens vrouw de klim niet aandurfde dus die bleef beneden. Na even gezwommen te hebben raakte we met hem aan de praat. Daarna moesten we weer terug en begon de afdaling die toch ook best zwaar was. Toen we terug waren bij de scooter was het 2 uur en we hadden best trek gekregen, alleen was er hier niets waar we konden eten dus moesten we eerst terugrijden naar El Nido. We zijn naar Maremegmeg beach gereden en hebben daar geluncht en nog even op het strand gelegen met op de achtergrond lekkere chille house muziek. Weer even in de relax modus. Om half 6 moesten we ons melden bij het kantoor van Buhay Isla voor een briefing. We gaan vanaf morgen 4 dagen op expeditie, wat inhoudt dat we overdag op zee zitten en bij kleine eilandjes stoppen om te snorkelen en aan het eind van de middag wordt de boot voor anker gelegd en slapen we op drie verschillende onbewoonde eilanden. Echt back to basic een expeditie Robinson ervaring dus. We hebben een groep van 16 mensen, 4 Duitsers, 1 Belgische, 1 Fransman en met ons erbij 8 Nederlanders, 4 crew leden en 2 koks. Er komen nog 2 mensen bij maar die redden de briefing vandaag niet. We moeten voor 4 dagen spullen in dry bags stoppen die we van de week gekocht hebben omdat alle bagage onderin het ruim van de boot gaat waar we niet bij kunnen. We zijn de komende 4 dagen echt weg van de bewoonde wereld en hebben ook geen internet. We vinden het best spannend maar hebben er onwijs veel zin in. Zo eerst nog even lekker douchen want dat wordt ook weinig de komende dagen en onze backpacks en onze dray bags moeten ook nog worden ingepakt. Straks nog even ergens een hapje eten en dan niet al te laat slapen. Het volgende verslag zal ik pas volgende week kunnen plaatsen maar dat wordt er één vol nieuwe ervaringen en mooie herinneringen.