Een lange reis - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Een lange reis - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Een lange reis

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

08 Februari 2018 | Myanmar, Rangoon

Dinsdag 6 februari

Eindelijk is het zo ver de reis naar Myanmar het voormalig Birma kan beginnen, dit keer ga ik met mijn collega Wilma op avontuur. Om 12 uur spraken we af op Schiphol want om 14.30 uur vertrekken we. Dit keer hebben we geen rechtstreekse vlucht naar Thailand en vliegen eerst naar Dubai. We vliegen met de airbus a380 van Emiraten, wat een mega groot vliegtuig is dat toch. We hebben stoelen vrij achterin het vliegtuig gereserveerd en het bleek dat we niemand naast ons hadden dus dat is fijn. Zeker aangezien we een lange reis voor de boeg hebben. Na bijna 7 uur vliegen komen we in Dubai aan en moeten nog 3 uur wachten voor we door kunnen vliegen naar Bangkok. We haalden een koffie met een muffin bij de starbucks en liepen wat rond. Hier valt echt niks te beleven, wat een saai vliegveld. Uit eindelijk hebben we nog 1.5 uur vertraging gehad omdat er iemand aan boord niet goed geworden was. Dit keer zaten we boven in het vliegtuig en hadden 2 stoelen dus dat was helemaal lekker. We hebben allebei een slaappil ingenomen en hebben gelukkig nog een paar uurtjes kunnen slapen. Na 6 uur vliegen landen we om12.45 uur lokale tijd in Bangkok. Wij mochten als eerste het vliegtuig uit en liepen in een sneltreinvaart richting de immigratiedienst, het is hier altijd erg druk dus vandaar dat we er zo snel mogelijk wilden zijn. Het ging allemaal redelijk snel en liepen na drie kwartier richting de koffer band. We hadden meteen onze backpacks en liepen naar buiten om daar de shuttle bus te nemen om naar het andere vliegveld van Thailand te gaan. Daar aangekomen zegt de man, dit gaan jullie niet redden, en door zijn reactie raakten we iets wat in paniek. We hadden natuurlijk 1.5 vertraging gehad en we hadden een uur om op Don Muang (het andre vliegveld) te komen. Dus we besloten om een taxi te pakken. We snelden richting de taxistandplaats en zeiden tegen de chauffeur dat we haast hadden aangezien we met een uur alweer bij de gate moesten staan voor onze derde en laatste vlucht naar Myanmar. Ook de chauffeur keek wat bezorgd dus we hopen dat we op tijd zijn! Om iets over drieën zet de chauffeur ons af. Hij heeft echt zijn best gedaan om ons op tijd af te zetten, nou dat is hem gelukt door het drukke verkeer. We lopen naar de incheckbalie en daar staat me toch een rij, nee hè. We schieten toch voor de zekerheid een stuwardess aan of we goed staan. We lopen achter haar aan en mogen gezien de korte tijd die we nog hebben voor en lopen direct naar de incheckbalie. Wat een gehaast maar we hebben het gehaald, yes. Achter de douane halen we nog een flesje water en lopen door naar de gate waar we ook meteen door mogen om vervolgens de bus in te stappen die ons naar het vliegtuig rijdt.

Na ruim een uur vliegen landden we op Yangon. Myanmar here we are.
Ook hier moesten we door de immigratiedienst maar dit ging heel vlot, we hadden thuis een visum on arrival al aangevraagd en uitgeprint. Daarna meteen gepind zodat we Kyat hadden om te betalen. Toen we buiten liepen schoten we een taxi aan en na wat onderhandelen over de prijs bracht hij ons naar het hotel. Het was ook hier druk en zitten midden in de spits. Eenmaal bij het hotel hebben we onze spullen neergezet en zijn meteen opzoek gegaan naar een restaurantje om wat te eten. Inmiddels lusten we wel weer wat. Vlak om de hoek bij het hotel zagen we een tentje waar ze op de wok buiten noodels aan het maken waren. Het was er druk het rook goed maar er zaten alleen maar mannen... vreemd, toch maar naar binnen gelopen en iedereen staarde ons aan. Er werdt gebaart dat we naar boven konden daar zaten nog 2 vrouwen maar ook mannen. Heel raar maar we hebben er heerlijk gegeten voor nog geen €4, Daarna teruggelopen naar het hotel om te douchen en te gaan slapen. We hebben er immers een reisdag van meer dan 28 uur opzitten en het is hier 5.5 uur later dan in Nederland, dus we zijn het aardig zat.

Morgen weer een dag, truste

Yangon, Donderdag 8 februari

Wat een vreselijke nacht hebben we achter de rug. We hebben een kamer aan de straatkant en de ramen zijn zo dun dat het lijkt alsof ze open staan. We lagen vroeg op bed ivm de lange reisdag maar het duurde ivm de herrie van het verkeer een eeuwigheid voor ik in slaap viel. Iets waar ik normaal gesproken geen last van heb. Wilma viel gelukkig wel redelijk snel in slaap. Al zijn we allebei heel vaak wakker geweest, onder andere van de andere gasten in het hotel die niet zachtjes doen op de gang en trap. Heel naar als je zo moe bent maar daardoor niet kunt slapen. Rond half 6 werden we wakker van het getetter van de moskee. Gelukkig was dit van korte duur.
Na vanmorgen om 8 uur ontbeten te hebben liepen we eerst nog even langs de receptie omdat gisteravond de kluis ineens niet meer open ging en we het daar toch een beetje benauwd van kregen. Gelukkig kreeg na enige tijd de jongen van de receptie de kluis weer open. Daarna zijn we naar het treinstation gelopen om op de cirkel trein te stappen. Deze maakt een rondje om de stad en zit vol met locals. Leuk om mee te maken aangezien er van alles de trein ingesleept wordt. Na ruim een uur waren we het zat omdat het best tegen viel en we er wat meer van verwacht hadden. We stapten uit en namen na wat navraag gedaan te hebben een andere trein terug. Ook hier kwam de één nog zwaarder bepakt dan de ander de trein in. Het was voornamelijk groente, ik denk voor de verkoop op de markt. We wilde naar de Schwedagon pagode. Dit is de grootste tempel van Myanmar, 98 meter hoog en bekleed met 50.000 kilo bladgoud. We hoorde dat we te vroeg de trein uitgestapt waren en moesten 45 minuten lopen om er te komen. We besloten een taxi te nemen, voor het geld hoef je het niet te laten want het kost hier geen drol. Na een korte rit kwamen we aan bij de pagode. Ik kreeg een sarong om aangezien je niet met blote benen de tempel binnen mag. Ook moesten onze schoenen en sokken uit, we moesten verder op blote voeten. Via een lange roltrap (deze was pas nieuw) kwamen we boven op een plein waar allemaal pagodes stonden vooral gouden maar ook witte. Hier en daar werden offers gebracht en liepen groepen monniken. Het was bloedheet zeker 35 gr. we probeerde zoveel mogelijk in de schaduw te lopen. Hierna wilden we naar een groot meer vlak bij de pagode en besloten erheen te lopen. Daar aangekomen keken we op de kaart en bleek het niet het juiste meer te zijn en stape weer in een taxi en lieten ons naar het juiste meer brengen. Het was een inmens groot meer waar je eigenlijk met de auto langs moet rijden. We hadden ook nog niet gegeten dus haalden we bij een kraampje verse meloen en aten dit aan de rand van het meer in de schaduw op. Daarna maar we er een taxi aangehouden omdat dit het toch ook niet was, hahaha wat een gedoe. Yangon vinden wij allebei geen leuke stad en zijn blij dat we er maar 1 dag zijn. We lieten ons afzetten bij een lokale markt en hebben daar bij een crêperie wat gegeten. Deze tent was een jaar geleden geopend door een jonge Fransman en hadden een leuk gesprek met hem. Na wat over de markt gelopen te hebben besloten we naar een andere pagode te gaan die aan de rivier staat en mooi is bij zonsondergang. We liepen door smalle straatjes waar je het echte leven van de bevolking ziet en staken drukke hoofdstraten over waarbij je niet moet nadenken of je over kunt maar het gewoon moet doen. Geweldig!
Na een behoorlijke wandeling zagen we de pagode, maar deze stond in de steigers. Neee hebben we voor niks zo'n eind gelopen. Dus.... weer een taxi genomen en lieten ons bij het hotel afzetten. Vanavond hebben we lekker gegeten bij 999 Shan noodle house, wat erg goed aangeschreven staat bij TripAdvisor en waar vooral locals komen. Nu weer in het hotel en ik hoop dat we vannacht wat beter en langer slapen als de vorige nacht.

• 08 Februari 2018 - 16:31

Carool:

Heerlijk weer je verhalen lezen. ☺
    Hoop dat je vanacht beter slaapt lieverd.

• 08 Februari 2018 - 16:39

Sandy:

Hé lieve Nicht,
    Wat zullen jullie moe zijn!
    Neem nog zo'n lekkere slaappil :-)

• 08 Februari 2018 - 17:30

Marjan Ploeger:

Wat een lange heenreis zeg, maar jullie zijn er.
    Nu lekker genieten!

• 08 Februari 2018 - 17:31

Astrid:

He Debbie! Wat leuk zo'n uitgebreid verslag. Krijg helemaal een goed beeld van wat jullie meemaken. En lekker dat je er behalve noodles ook lekker crepes kunt vinden

• 08 Februari 2018 - 18:04

Hester:

Hoi Debbie en Wilma,

Wat ontzettend leuk jullie reisverslag zat helemaal te genieten van het verhaal echt heel gaaf
    Krijg een goed beeld overal van

• 08 Februari 2018 - 19:35

Jury:

Lekkere reis dames

• 08 Februari 2018 - 19:37

Jury:

Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Tot nu toe heb ik nog niks gemist zo te lezen ;-)

• 08 Februari 2018 - 19:47

Ria Zwaan:

HOI DEBBIE, DAT WAS ALLEMAAL SPANNEND, MAAR JULLIE ZIJN GEARRIVEERD.
    WIJ WENSEN JULLIE EEN HELE MOOIE TIJD TOE, EN KIJKEN UIT NAAR DE VERSLAGEN.
    GROETJES GIJS EN RIA

• 08 Februari 2018 - 20:15

Astrid:

Tjee wat een reis !!! lekker genieten en veel zien ...have fun !!!

• 08 Februari 2018 - 21:14

Sacha:

Jullie zijn veilig aangekomen, nu lekker genieten en hopen dat je in het volgende hotel beter kan slapen.

• 08 Februari 2018 - 21:56

Anthony Baart :

Hoi Debbie en Wilma,

Heel veel plezier samen. Het is hier koud en morgen gaat het zelfs sneeuwen.
    Warmte klinkt nu als muziek in mijn oren.

Ik kan maar één ding benadrukken, geniet! Geniet van het niet hoeven werken, de vrijheid om te doen wat jullie willen, het aangaan en ervaren van zoveel nieuwe ervaringen.

Heel veel liefs en plezier gewenst!

Xx

Anthony

• 08 Februari 2018 - 22:19

Marenka En Marcel :

Net heerlijk je verslag gelezen. We verheugde ons eraf op. Dikke knuffel van ons

• 09 Februari 2018 - 09:12

Debby:

Hey lieve schat. Wat een reis hebben jullie achter de rug zeg!!! Vervelend dat je niet zo goed geslapen hebt. Hoop dat t vannacht beter gaat. Super leuk om al jullie avonturen te lezen..(Ik zou helemaal gek worden, maar geniet van al jouw avonturen).verheug me op de volgende verhalen die komen gaan!
    Geniet lieverd en doe voorzichtig.
    Hvj

• 09 Februari 2018 - 14:24

Ries:

Zo zeg, wat een prachtig lang verslag! Daar heb je al een halve dag werk aan, allemachtig. Goed hoor.
    Leuk dat het allemaal goed gaat.
    Gr Ries.

• 09 Februari 2018 - 15:45

Nicky:

Lieve Deb en Wil,
    Dat was allemaal spannend maar jullie zijn op plaats van bestemming. Ik krijg door je verhaal er helemaal een beeld bij. Heerlijk! Hopelijk dat je een beetje goed bij hebt kunt slapen afgelopen dagen Deb. Ik verheugd me op de volgende verhalen en avonturen van jullie! GENIET DAAR! XXX

• 09 Februari 2018 - 20:05

Nathalie:

Heerlijk om te lezen! Geniet! En ik wacht met smart op je volgende verslag!

• 10 Februari 2018 - 11:03

Mike:

Haha Yangon is helaas niet super wauw inderdaad (anders dan een leuke markt oid). Daarom erg benieuwd naar het volgende verhaal! Have fun

• 12 Februari 2018 - 09:59

Renate:

Hee meis, computer problemen:-) Maar ook gestart met lezen nu! Eerste indrukken zien er gaaf uit hoor!