Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

05 Maart 2020 | Vietnam, Hoi An

Dinsdag 3 maart

We hebben heerlijk geslapen in onze luxe bungalow. Wel hebben we allebei keelpijn dus ik denk dat we gisteren tijdens de Easy Rider tour toen we op de Hai van Pass op 490 mtr. zaten kou gevat hebben omdat we best bezweet waren en het toen ook echt koud hadden. Dus aan de trachitol en strepsels. We kregen een heerlijk ontbijt met veel keus en een lekker vers sapje van sinaasappel, mango, drakenfruit en passievrucht. Dit is het beste ontbijt wat we tot nu toe gehad hebben en automatisch eet je dan toch net even teveel hahaha. We konden een scooter huren bij de accommodatie en zijn naar het An Bang strand gereden wat vlakbij is en aan de zuid Chinese zee ligt. De scooter is niet de allerbeste want hij stottert regelmatig, maar we rijden rustig. Ik zit zowat met mijn knieën onder mijn oksels want de voetsteunen zitten belachelijk hoog, we zijn net hepie en hepie zo, whaha heerlijk dit. We komen aan bij het strand en vragen een beachclub of we op de bedden mogen liggen, dit was geen probleem. Je kunt, nou daar komt ie... €1,30 per bed betalen of er gratis gebruik van maken als je wat te drinken of eten besteld. Aangezien we hier toch wel even blijven hangen kozen we de laatste optie. Het zijn lekkere ligbedden met dikke kussens en er wordt op de achtergrond lekkere muziek gedraaid. Het is bewolkt maar het is wel tegen de 30 gr. We bestellen een smoothie en gaan gestrekt in de relax modus. Voor de lunch hadden we een banana flower salade en een hamburger met patat die uiteraard voor Jury was. Rond drieën hadden we het wel gezien en zijn we wat gaan rond tuffen en hebben in het stadje nog een stop gemaakt voor een bakkie koffie. Aan het eind van de middag waren we terug en kregen we een andere kamer, een mooie bungalow met privé zwembad en in de kamer zit ook een bad met uitzicht op het zwembad. Lekker luxe en voor weing geld. Dat is nog het leukste van alles. 'S avonds zijn we naar de oude binnenstad gereden die tussen bepaalde tijden auto en scooter vrij is. Hoi An is een sfeervol kleurrijk stadje waar de straten 's avonds verlicht worden door gekleurde lampionnetjes en er varen verlichte roeibootjes op het meer wat omringd wordt door barretjes en restaurants. We belandde uit eindelijk bij een Grieks restaurant wat ook gerund wordt door Grieken omdat we even wat anders wilden dan rijst en noodels. We zitten gezellig op een binnenplaats en hebben lekker gegeten.

Woensdag 4 maart

Helaas zijn we al vroeg wakker door het verkeer wat langs onze bungalow rijdt. Dit is het enige nadeel dat deze bungalow langs de weg ligt. Ik zet koffie en ga lekker buiten zitten, het is toch al warm en Jury probeert nog even te slapen. Ik neem even lekker een plons in onze infinity pool voordat we gaan ontbijten. Ik geef de vuile was af zodat we dat morgenochtend weer schoon terug krijgen. Het is warm en de zon schijnt volop dus we tuffen weer richting An Bang voor nog een relaxt dagje strand. We gaan weer naar de zelfde beachclub als gisteren want dat was ons prima bevallen. Het is drukker dan gisteren omdat de zon schijnt. Het waait altijd in Hoi An dus er staan hoge golven, een beetje vergelijkbaar met Nederland. We gaan de zee in die best wel fris is en springen over de golven waarbij ik bijna tot drie keer toe mijn broekje verlies, haha hou op hoor. We bestellen weer zo'n overheerlijke verse smoothie en voor de lunch een tomatensoep voor Jury en ik bestel sushi, yummie. Later op de dag was het weer tijd voor een massage, dit was al weer even geleden en via TripAdvisor vonden we een goede salon. Jury had in een winkeltje een leuk trainingspak zien hangen dus daar even binnengelopen om te passen. De mouwen van het jasje waren al te kort dus de broek maar niet eens gepast, dit zal vast en zeker een kniebroek zijn.

'S avonds wilde we naar Jimmy's snackbar, dit is van een Nederlander die zijn producten over laat komen vanuit Nederland en wij hadden wel trek in een Nederlands frietje. Maar toen we daar aankwamen bleek hij gesloten, jammer joh volgende keer beter. Er stond nog een ander, wel Vietnamees restaurant (Tuan) in mijn TripAdvisor lijst dus daar heen gereden. Jury had twee typische lokale gerechten besteld die erg lekker waren en ik had springrolls met ei noodels met beef. Daarna hebben we nog door de met lampionnetjes verlichte straatjes gewandeld en over een kleine avondmarkt waar ze bij elk kraampje dezelfde prullaria verkopen. Er staan ook kleine eetstalletjes die kip, vis maar ook gebakken kikker verkopen. Wij bestellen een pannenkoekje banaan met nutella wat we kennen uit Thailand en drinken nog ergens een cappuccino voor we weer richting ons huisje rijden.

Het hoost van de regen, gelukkig zijn we net op tijd binnen en hoeven toch niet meer weg.

Donderdag 5 maart

Rond 10 uur worden we opgehaald en worden we door een vriend van Loui van Le Family Riders die ons naar My Son brengt wat op 40 km. rijden bij ons vandaan ligt. My Son is een oude ruïne en was vroeger een keizerlijke stad uit het champa tijdperk. Het tempelcomplex is in de tijd in de jungle verloren gegaan tot de Fransen het in 1898 herondekte. Onderweg komen we veel brommers tegen die afgeladen rjjden met van alles wat je je bedenken kan, de meeste mensen bezitten een scooter dus alles wordt daarop vervoerd. Soms zie je alleen maar een grote berg spullen en dan zie je van voren dat het een scooter is en dat er ook nog iemand op zit, echt hilarisch af en toe. Dit is in Asië heel normaal net als dat ze met 3 of 4 man op een scooter rjjden. Het is onderweg regenachtig en helaas regent het nog ligt als we bij My Son aankomen. We krijgen een paraplu mee van de chauffeur en lopen richting de ruïnes. Mooi om te zien maar we zijn verpest met tempelcomplex Angkor Wat in Cambodja, daar kan geen ruïne meer aan tippen denk ik. En Bagan in Myanmar vond ik ook mooier dan deze. Na ruim een uur gelopen te hebben zijn we weer richting Hoi An gereden en hebben ons bij de snackbar van de Nederlander af laten zetten (die nu wel open is) en een patatje speciaal met een hamburger gegeten. We hebben nog wat over de markt gelopen waar de geuren van kruiden je tegemoet komen, en waar ze groentes, fruit, vis, vlees en bloemen verkopen. Het is hier zonnig en warm beter dan vanmorgen. We vinden Hoi An een gezellig, leuk en sfeervol stadje. We drinken ergens nog een bakkie en pakken dan een soort van open elektrische taxi terug. We nemen nog even lekker een plons in het zwembad en relaxen nog wat.

Inmiddels ben ik, hoe kon het ook anders weer strond verkouden bleh. Zo geen zin in, maarja gaat wel weer over.

Zo eerst nog een leuk restaurant uitzoeken om te eten en dan mogen we onze backpacks weer inpakken want morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming Ho Chi Minh city.

• 05 Maart 2020 - 14:06

Wilma :

Hoi hoi, zo te zien vermaken jullie je wel Caro in Hoi An. Gezellig!!!