Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Debbie en Jury - WaarBenJij.nu

Inle lake

Blijf op de hoogte en volg Debbie en Jury

10 Februari 2018 | Myanmar, Inle

Vrijdag 9 februari

Helaas zijn we vannacht nog te vaak wakker geweest door het lawaai van buiten. Maar goed we gaan vandaag dan  ook door naar onze volgende bestemming, namelijk Inle Lake. Inle Lake heeft 130 duizend inwoners integenstelling tot Yangon met ruim 5 miljoen. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het daar is en zijn blij dat we de drukke stad kunnen ontvluchten. Op naar het echte Myanmar. Het hotel had een taxi voor ons gereserveerd die ons naar het vliegveld zou brengen. We waren iets eerder klaar dan gepland en de taxi stond al voor de deur, dus let's go door de drukke ochtendspits richting het vliegveld. De taxichauffeur voelde zich niet helemaal lekker want hij stopte op een gegeven moment stapte uit en begon toch te hoesten. Wij dachten al, direct kunnen we niet verder. Maar hij stapte in en reedt weer verder. Gelukkig. Na een uur kwamen we om 9 uur aan op het vliegveld, gaven onze backpacks af en liepen door de douane waar we een kop koffie met wat lekkers bestelde. We hadden nog 1.5 uur voor we zouden boarden, dus tijd genoeg. We waren benieuwd met wat voor een vliegtuig we zouden vliegen. Dit bleek gelukkig een normaal vliegtuig te zijn zonder propellers. Het was een niet al te groot vliegtuig met 2 rijen van 2. Wij zaten op rjj 11 en dit bleek de nooduitgang te zijn, top. Extra beenruimte. Na een kleine vertaging landde we na 45 minuten op Heho. Dit is een heel klein vliegveld met 1 baan en een kleine vertrek/aankomsthal. Het vliegtuig keerde na de landing om, zodat hij met zijn neus de goede richting op stond om de overige passagiers door te vliegen naar hun eind bestemming. Gisteravond hadden we het hotel een mail gestuurd met het verzoek ons van het vliegveld te halen. En er stond inderdaad iemand om ons op te pikken. We moesten nog een uur met de auto om bij ons hotel bij Inle Lake te komen. Onderweg genoten we met volle teugen van het landschap met in de verte pagodes, de eetkraampjes langs de kant van de weg, brommers met veel te zwaar beladen spullen, kinderen die onbezorgd voetballen op het midden van de weg, honden die zomaar oversteken, auto's zonder moterkap kortom dit is het stukje Asië waar we naar opzoek waren. We werden afgezet bij hotel Trinity family inn waar we hartelijk ontvangen werden met een drankje. We verblijven in een leuke, ruime bungalow. We boekten bjj de eigenaresse  meteen een tour voor morgen en hebben gelijk vervoer voor zondag geregeld naar onze volgende bestemming. Ze had ook fietsen staan en we besloten wat rond te gaan fietsen. Het bleek dat er eigenlijk maar 1 fiets goed was dus besloten we het dorpje in te lopen om eerst wat te gaan eten, het was al 15.00 uur geweest dus wat eten was welkom. Na het eten huurden we 2 fietsen voor €1.80, we zouden naar een wijngaard fietsen wat bekend staat om het mooie uitzicht. Zo gezegd zo gedaan en hebben een drankje gedaan en maakte foto's van het mooie uitzicht. We leverde de fietsen aan het einde van de middag weer in en hadden 10 km gefietst. Weer terug bij het hotel hebben we een douche gepakt en bleek er geen stroom te zijn, dit was in het hele dorp uitgevallen. Aangezien het al aardig donker in de kamer was hebben we met behulp van zaklampen onze kleding te voorschijn gehaald. Gelukkig sprong redelijk snel het licht weer aan. Na op TripAdvisor een restaurantje gevonden te hebben liepen we met behulp van google maps die kant op. We hebben een heerlijk menu besteld en gingen voldaan de deur weer uit. Nog even over de nachtmarkt gelopen, maar het was rustig en weinig toeristen. Het valt ons sowieso op dat er maar weinig toeristen zijn. We vroegen op een gegeven moment de weg want we waren verdwaald en liepen in het donker omdat ze geen straatverlichting kennen. Het bleek dus dat helemaal aan de andere kant zaten. De jongen vroeg aan een aantal andere mensen waar ons hotel lag. Uiteindelijk bood de jongen aan om met ons mee te lopen naar het hotel, wat onwijs aardig. Eenmaal terug bij het hotel bedankte we de jongen hartelijk en wij waren blij weer terug te zijn.

Zaterdag 10 februari

Vanmorgen kregen we om 7.15 uur ontbijt geserveerd met een avocado smootie, warme broccoli met wortel en sperziebonen, brood met jam en een omelet. Het is weer eens wat anders. Vandaag gaan we een vaartocht over het Inle meer maken. Het meer is 20 km lang en 5 km breed en staat bekend om zijn beenroeiers. Om 8.15 uur stappen we op de longtail boot, maar wat is het koud. We blazen wolkjes. Gelukkig zijn er dekens aan boord en zijn er redelijk op voorbereid qua kleding. We varen met een aardige snelheid richting het meer. Op het meer zijn vissers en die roeien met hun been om de roeispaan. Apart om te zien. We maken na wat verder door gevaren te hebben diverse stops. Bij oa, een zilver smit, een markt, een weverij, een klooster, sigaren makerij en een longtail boten makerij. Ook vaarden we langs een dorp op palen, hier hebben de mensen geen douch en toilet. Ze doen de was en wassen zichzelf in de rivier. Het is voor ons bijna niet voor te stellen, wat hebben wij het toch goed in Europa/Nederland. We werden voor de lunch afgezet bij Indein Village waar ook ruïnes te zien zijn van oude stupa's. We kozen voor de lunch voor gebakken nasi met goente. Na het eten zijn we gaan lopen om de stupa's te bekijken. Uiteraard liepen we weer eens de verkeerde kant op. We hadden balonnen, stiften en kleurplaten meegenomen en deelde deze onderweg aan kindjes uit. Leuk om die blije koppies te zien. Het viel op dat er veel honden waren maar ook veel puppy's, deze liepen gewoon met je mee of achter je aan. Het is erg warm en de zon brandt hem aardig. We klagen niet en zijn bevoorrecht dat we hier lopen! We liepen tussen de stupa's door en maakte foto's. Daarna liepen we terug naar de boot om onze tocht voor te zetten. Onderweg hadden we wat problemen met de motor en de kaptein probeerde het te maken. Gelukkig konden we weer verder varen hij had het op zijn manier provisorisch gemaakt. Alleen nu maakte de boot nog meer herrie dan hij al deed. We vaarden op de terug weg en zagen de zon zakken. Wat een prachtig plaatje zo!!
Om 17.30 meerde we aan en liepen terug naar het hotel. Na ons omgekleed te hebben zijn we een hapje gaan eten bij een leuk lokaal tentje. De stroom valt hier in het dorp 's avond meerdere malen uit en bekeken de menukaart dus met kaarslicht. Wat hebben we heerlijk gegeten wat een smaak sensatie, duidelijk te merken dat het eten met passie gemaakt is.
Nu weer terug op de kamer en zo maar een tukkie doen, morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg.

• 10 Februari 2018 - 19:43

Debby:

Wat een cultuurshock zeg als ik t zo lees. Mooie herinneringen zijn jullie aan het maken. Geniet mop. Dikke kus

• 12 Februari 2018 - 10:03

Renate:

Gave foto's Deb, jullie maken wat mee zeg!

• 12 Februari 2018 - 10:46

Ries:

Weer een prachtig verhaal. Erg leuk wat jullie allemaal meemaken.
    Wilma: weer een hoestende chauffeur?? Nee toch??

• 12 Februari 2018 - 17:28

Nancy:

Hi lieve nicht,
    Je schrijft zo leuk en samen met die prachtige foto's is het alsof ik een moment bij jullie ben : )
    Wat een cultuurverschil.. en wat een avontuur!
    Veel plezier samen, dikke kus. XXX